Privat Erhverv
Se alle forsikringer
Anmeld skade
Kundeservice
Din rådgiver

Samarbejdspartnere
Kontakt
Privat Erhverv

Hvad betyder coronavirus for min rejse?

Hvordan dækker forsikringen?

Fra 15. oktober 2021 er Udenrigsministeriets rejsevejledninger normaliseret, så der ikke længere er særlige rejsevejledninger og farvekoder for corona. Rejsevejledningerne udarbejdes nu igen efter de normale sikkerhedsfaktorer i landet, fx terror, pandemi og krig.

Det betyder, at covid-19 dækkes som enhver anden sygdom under din ferierejse og på din afbestillingsforsikring.

Hos ETU følger vi dagligt med i UM’s rejsevejledninger. Du kan altid finde de nyeste opdateringer og vejledninger på deres hjemmeside: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus/

Mange lande har fortsat covid-19 restriktioner, som kan have betydning for din mulighed for at gennemføre ferien. Du har selv ansvaret for at orientere dig om dit rejselands corona-indrejseregler. Hvis du for eksempel rejser til en destination som frarådes af UM´s rejsevejledning vil der ikke være dækning for corona.


Her skal du være særligt opmærksom

Rejser du til et område, der er særligt hårdt ramt af corona, kan vores muligheder for at hjælpe dig være meget begrænsede, da vi ikke kan garantere dig assistance, hvis du fx har brug for at blive hjemtransporteret eller henvist til hospital/læge. Det skyldes, at der i nogle lande er et ekstraordinært stort pres på sundhedssystemer og transportsektoren.


Dækker rejseforsikringen, hvis jeg bliver sat i karantæne under min rejse?

Rejseforsikringen dækker nødvendige og rimelige udgifter til kost, logi og ny hjemrejse, hvis du bliver sat i karantæne under din rejse, fordi du bliver testet positiv for coronavirus/covid-19.


Generelt for dækningen

Det er en forudsætning for dækningen, at du er vaccineret og først efter afrejse er konstateret smittet.

Rejseforsikringen dækker ikke
- udgifter, der er dækket af din rejseudbyder. Kontakt altid først din rejseudbyder for at høre dine muligheder for hjælp til kost, logi og ny hjemrejse.
- udgifter til ny hjemrejse, hvis Udenrigsministeriet, Statens Serum Institut eller lignende offentlig dansk myndighed allerede anbefalede evakuering eller hjemrejse før din afrejse.


Dækker min afbestillingsforsikring, hvis mit rejseland indfører restriktioner? 

Din afbestillingsforsikring dækker ikke, hvis dit rejseland før din afrejse indfører corona-restriktioner, fx krav om vaccine, indrejsekarantæne eller lignende restriktioner, der medfører, at du ikke kan gennemføre størstedelen af din ferie.

Inden afrejse i relation til refusion af flybilletter 

Har du selv købt billetter til en destination, som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til, har du ikke krav på at få dine pengene tilbage, hvis flyet stadig afgår. Ligegyldigt hvornår du har bestilt billetten.

Aflyser flyselskabet til gengæld din afgang, har du altid ret til at få dine penge retur. Flyselskabet kan også tilbyde dig en voucher eller en om-bookning, men du har ret til at sige nej og få dine penge tilbage.

En pakkerejse er for eksempel en charterferie, hvor du samlet har købt mindst to af disse ting:

  • transport
  • overnatning
  • anden turistmæssig ydelse som liftkort eller koncertbillet
  • udlejning af bil eller andet

Bruger salgsstedet selv betegnelsen pakkerejse om turen, er det også en pakkerejse. Pakkerejseloven giver dig ret til at få alle dine penge retur uden afbestillingsgebyr, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til området.

Du skal dog have købt din pakkerejse, før området blev erklæret usikkert at rejse til.


Har du brug for akut assistance under rejsen

Kontakt SOS International +45 7010 5050


Nyttige links


Vi henholder os til Udenrigsministeriets henvisninger, og vi holder os løbende opdateret.

Ring 74 72 86 00
Har du brug for hjælp? - Vi er klar til at vejlede dig.
Tilmeld nyhedsbrev
Hold dig opdateret og vær den første til at modtage tilbud, tips og nyheder.